عبدالحسین شیروی؛ سیده میترا موسوی
چکیده
مسألهای که طرفین قراردادهای بینالمللی ساخت کشتی را درگیر نموده و باعث شده این مقاله بهدنبال یافتن پاسخ مقتضی برای آن باشد، دعاوی ناشی از اختلافات مربوط به نحوة توزیع ریسک در این قراردادها و تنوع پروندههای مطروحه و ارجاع آنها به مراجع حلوفصل اختلاف داوری یا محاکم بینالمللی است. شناسایی ریسکهای موجود یا متصوّره در ...
بیشتر
مسألهای که طرفین قراردادهای بینالمللی ساخت کشتی را درگیر نموده و باعث شده این مقاله بهدنبال یافتن پاسخ مقتضی برای آن باشد، دعاوی ناشی از اختلافات مربوط به نحوة توزیع ریسک در این قراردادها و تنوع پروندههای مطروحه و ارجاع آنها به مراجع حلوفصل اختلاف داوری یا محاکم بینالمللی است. شناسایی ریسکهای موجود یا متصوّره در قراردادهای بینالمللی ساختِ کشتی و کیفیت مدیریت و توزیع این ریسکها بین اطراف قرارداد تأثیر بهسزایی در حیات و بقای قرارداد و نیل به نتیجة مطلوب و هدف نهایی قرارداد دارد. طیف گستردهای از ریسکهای مالی، حقوقی، سیاسی، فنّی و اقتصادی متوجه قرارداد است که در ارتباط با نحوة توزیع آنها نیز باید قائل به تفصیل شد. همچنین قواعد و الزامات قانونی ملی، منطقهای و بینالمللی در حوزة استانداردهای دریانوردی، آزادی ارادة متعاملین را تحدید و تنظیم میکند. عمدهترین ریسکها شامل ریسک طراحی، فنّی یا کیفی و ریسک مالی است. آثار و ضمانتاجراهای هر کدام از این ریسکها متفاوت بوده و روش برونرفت از آن باید طی بندهای قرارداد یا سایر اسناد مشابه در پرتوی اصل حاکمیت اراده پیشبینی گردد و تصریح شود که بار تحمل ریسکهای موصوف برعهدة کدام یک از اطراف قرارداد است. ریسکْ حسب مورد بر عهدة طرفی از قرارداد که ظرفیت، قدرت و تناسب بیشتری از حیث فنّی، حقوقی یا مالی برای جبران و تدارک آن را دارد قرار میگیرد. ریسکِ طراحی حسب مورد متوجه ارائهکنندة طرح (مالک، سازنده یا مشاور طراح)، ریسک فنّی یا کیفی تا پایان دورة تضمین برعهدة سازنده و ریسک مالی متوجه متقاضی تأمین مالی است.